o.T. (Raum-Zeit-Tool)

Für die Ausstellung
SPACE REVISED - #1 Friendly Takeovers
Strategien der Raumaneignung
GAK, Gesellschaft für aktuelle Kunst, Bremen, 2009

http://www.gak-bremen.de/archiv/2009/space_revised
.
.

For Friendly Takeovers. Strategien der Raumaneignung Katrin Mayer orients herself to the dominant view from the GAK exhibition space on the river Weser and develops for this situation a work out of commercial adhesive tape. At equal distances the transparent stripes are stretched several metres between ceiling and floor and pull an open, interior space into the existing architecture. The everyday material forms transparent walls – layers, which via minimal intervention doubles, accentuates and comments on the given situation, without dominating it. Far rather the play of adhesive tape and light gives a subtle, but clearly perceptible painterly effect to the space. In the course of the presentation dust and other traces adhere to the glue stripes so ist exterior is constantly altered. Due to the temporary length of the exhibition not only the intervention in itself is temporarily laid out but the selected material, too.

The formal qualities of her intervention are extended by Mayer onto the level of content, in which she uses the backside of the adhesive stripes as a self-adhesive display surface. On this surface she affixes research material from film, architecture, or the history of displays. Material, that quotes the room situation with the exhibition site. In the end result a spatial tool is created which possesses time reflexive properties and carries within it performative change.
.
.

Für Friendly Takeovers. Strategien der Raumaneignung orientierte sich Katrin Mayer an dem dominanten Ausblick aus dem Ausstellungsraum der GAK auf die Weser, um eigens für diese Situation eine Arbeit aus handelsüblichem Tesafilm zu entwickeln. In zahlreichen Streifen und gleichmäßigen Abständen ist das transparente Material zwischen Decke und Boden eingespannt und zieht so einen offenen Binnenraum in die vorhandene Architektur ein. Die alltäglichen Klebestreifen bilden durchsichtige Wände – Layers, die die vorgegebene Situation durch einen minimalen Eingriff doppeln, hervorheben und kommentieren, ohne sie dabei zu dominieren. Vielmehr ergeben das Zusammenspiel von Tesafilm und Licht zarte, aber deutlich wahrnehmbare, malerische Effekte im Raum. Im Verlauf der Präsentation bleiben Staub- und andere Spuren auf den Klebestreifen haften, so dass sich ihr Äußeres beständig verändert. Nicht nur die Intervention an sich ist durch die begrenzte Dauer der Ausstellung, sondern auch das gewählte Material ist demnach temporär ausgelegt.

Die formalen Qualitäten ihres Eingriffes ergänzt Mayer auf inhaltlicher Ebene, indem sie die Rückseite der Tesafilmstreifen als selbstklebende Displayfläche nutzt. In diese Fläche spannt sie Recherchematerial zur Problematik des White Cube, zur Korridorsituation des neu entstandenen Raumes oder Aufnahmen von Sternenstaub ein – Fragestellungen, die sich ebenfalls eng mit dem Ort der Ausstellung verbinden. Im Endergebnis entsteht ein räumliches Tool, das über zeitreflexive Eigenschaften verfügt und performative Veränderung in sich trägt.
.
Janneke de Vries
.

Eine Kooperation mit dem Künstlerhaus Bremen, Kunstverein Harburger Bahnhof und der Halle für Kunst Lüneburg

Publikation:
SPACE REVISED #1 - 4
Hrsg.: Eva Birkenstock, Stefanie Böttcher, Hannes Loichinger, Britta Peters, Tim Voss, Janneke de Vries
http://www.gak-bremen.de/index.php?id=780

.
.
.
Fotos: GAK Bremen
.

Indicated by Signs

Sylvi Kretzschmar, Katrin Mayer

"When one cannot read the original language, one rapidly loses oneself in translations (veils, fringes or clothing...)"

Für die Ausstellung
INDICATED BY SIGNS:
APPEARANCE IN BEIRUT, BONN, CAIRO AND FEZ/RABAT
Kunstverein Bonn, 2009
http://www.bonnerkunstverein.de/ausstellungen/aktuell/indicated-by-signs/

Curators: Sandra Dagher, Yilmaz Dziewior, Aleya Hamza, Abdellah Karroum, Edit Molnar and Christina Végh. Coordination: Yilmaz Dziewior

and residency in Rabat / Fez in May 2009 invited by Abdellah Karrroum and l'appartment 22
http://appartement22.com/

.
.
The artists KATRIN MAYER and SYLVI KRETZSCHMAR have created a protruding wall made out of adhesive tape between floor and ceiling. It has been mounted as a fragile, self-adhesive display that is temporally reflexive and carries the notion of performative change within itself: Over the course of the exhibition, traces of the room, like dust, will become inscribed. At the same time, a physically transparent room emerges, into which the artists weave materials from their stay in Morocco and their research on texture, performance and gender. Loosely grouped as a sort of discursive wall covering, they provoke individual approaches to critical review: The arm gesture of a policeman dressed in white fabric cuffs suddenly becomes similar to the gesture of a tectonik dancer in Rabat. Every day, demonstrators gather in Rue Mohammed V in front of the parliament building to demand jobs. In the installation, pictures of their banners fluttering in the wind, interrupting and labeling the public space, form a visual relationship with the flying veil of transsexual Moroccan dancer NOOR. A video carries the concept further: The moment of a street blockade is extended and dissolved by letting the speed and editing modulate and alienate the original sound that remains tied to the image in each scene.

.
.

Zwischen Decke und Fußboden wird durch vertikale Tesafilmstreifen ein Vorwand geschaffen - eine vorgezogene Wand - temporär eingespannt als fragiles, selbstklebendes Display, in welches sich während der Ausstellung auch Spuren des Raumes wie Staub einschreiben werden. Somit entsteht ein räumliches Tool, das über zeitreflexive Eigenschaften verfügt und performative Veränderung in sich trägt.
Diese stoffflich - transparente Schwelle bildet einen Verhandlungsraum in den die Künstlerinnen Materialien aus ihrem Aufenthalt in Marokko und ihrer Recherche zu Themen wie Textur, Performanz und Gender einweben. Lose gruppiert als eine Art diskursive Wandverkleidung fordern sie eigene Lektürelinien heraus:
Die Armhaltung eines mit weißen Stoffmanschetten bekleideten Polizisten rückt plötzlich in die Nähe der Gesten eines sich um sich selbst windenden Tektonik – Tänzers in Rabat. Auf der Rue Mohammed V finden sich täglich DemonstrantInnen ein, um vor dem Parlamentsgebäude Arbeit zu fordern. Bilder ihrer im Wind wehenden Transparente, die den öffentlichen Raum unterbrechen und beschriften treten in der Installation visuell in Beziehung zum fliegenden Schleier der transsexuellen marokkanischen Tänzerin Noor.
Ein Video spinnt den Faden weiter, indem es den Moment einer Straßenblockade dehnt und auffächert, wobei Geschwindigkeit und Schnitt der Videobilder den Originalton - der in jeder Szene an das Bild geknüpft bleibt - musikalisch modulieren und verfremden.
.
Katrin Mayer / Sylvi Kretzschmar
.
.
Publication:

Indicated by Signs – Contested Public Space, Gendered Bodies, and Hidden Sites of Trauma in Contemporary Visual Art Practices

A publication edited by HAMZAMOLNAR (Aleya Hamza and Edit Molnár)
http://hamzamolnar.wordpress.com/

Design by eps51 Design Studio
look inside:
http://www.eps51.com/projects/indicated-by-signs

When one cannot read the original language...

"When one cannot read the original language, one rapidly loses oneself in translations (veils, fringes or clothing...)"

Visual Essay for the Publication:

Indicated by Signs – Contested Public Space, Gendered Bodies, and Hidden Sites of Trauma in Contemporary Visual Art Practices

A publication edited by HAMZAMOLNAR (Aleya Hamza and Edit Molnár)
http://hamzamolnar.wordpress.com/

Design by eps51 Design Studio
look inside the book:
http://www.eps51.com/projects/indicated-by-signs
.
.
referring to the Installation and Residency with Sylvi Kretzschmar
for the Exhibition
INDICATED BY SIGNS:
APPEARANCE IN BEIRUT, BONN, CAIRO AND FEZ/RABAT
Kunstverein Bonn, 2009
http://www.bonnerkunstverein.de/ausstellungen/aktuell/indicated-by-signs/
Residency in Rabat / Fez in May 2009 invited by Abdellah Karrroum and l'appartment 22
http://appartement22.com/

.
.
Links in the Image-Index are active!
Open publication - Free publishing - More signs

http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_mayerfliegner1_v2.jpg
http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_mayerfliegner6_v2.jpg
http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_p1030041_v2.jpg
http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_p1030037_v2.jpg
http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_mayerfliegner4_v2.jpg
http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_p1030031_v2.jpg
http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_p1030025_v2.jpg
http://katrinmayer.net/files/gimgs/th-36_15_mayerflieger5_v2.jpg